Tesco a term�szet�rt

P�ldaszer�en visszafogja sz�ndioxid-kibocs�t�s�t a Tesco

A Tesco lett a legel�kel�bb helyen rangsorolt kereskedelmi v�llalat a CDP list�j�n. A tekint�lyes Carbon Disclosure Leadership Index aszerint �rt�keli a vil�g legnagyobb v�llalatait, hogy milyen bels� folyamatokat �ll�tanak az �vegh�z hat�s� g�zok kibocs�t�s�nak, valamint az energiahaszn�lat cs�kkent�s�nek szolg�lat�ba.

A CDP, azaz a „Széndioxid-kibocsátás nyilvánosságra hozatali projekt” els�sorban aszerint értékeli a világ legnagyobb vállalatait, hogy azok milyen információkat tesznek közzé klímaváltozással, fenntartható m�ködéssel kapcsolatos tevékenységükr�l.

2010-ben a Tesco lett világszinten a legmagasabbra értékelt kereskedelmi cég ebben a tekintetben. A vállalat harmadik helyen végzett a napi fogyasztási cikkek szektorán belül a Reckitt Benckiser és a Nestlé mögött. Az értékelési rendszer alapján azok a cégek végezhetnek el�kel� helyen a rangsorban, amelyek esetében a leginkább beépültek a vállalatirányítási elvekbe a fenntartható m�ködést el�segít� gyakorlati teend�k.

 

A tíz éve alapított CDP tekintélyét az is jelzi, hogy összesen 534 intézményi befektet� non-profit szövetségér�l van szó, amely az utóbbi id�szakban mintegy 2500 vállalat tevékenységét értékelte. A CDP tevékenysége rendívül fontos, hiszen a programban résztvev� több száz vállalat által szolgáltatott adatok olyan hasznos információkat adnak, amelyek segítségével többek között optimalizálni lehet a jöv� környezetbarát beruházásait és az alternatív energiaforrások használatát.

 

A Tesco nem csak világszinten, hanem hazánkban is élen jár a fenntartható m�ködés feltételeinek megteremtésében és a széndioxid-kibocsátás csökkentésében. A Tesco-Global Áruházak Zrt. hozta létre például Dunakeszin az egész térség legzöldebb áruházát. A tavaly szeptemberben megnyitott áruház mintegy 50 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy hagyományos hipermarket – mindezt olyan technológiai megoldásoknak köszönhet�en, mint a napkollektorok és napelemek, a fedett h�t�pultok és a természetes fény bevezetése az épület belsejébe. Az áruházlánc szinte minden egysége tartalmaz valamilyen alternatív technológiai megoldást. A fejlesztések azt az ambiciózus célt szolgálják, hogy a hazai Tesco 2020-ig felére csökkentse széndioxid-kibocsátását a 2006-os szinthez képest.

 

A magyarországi Tesco ezen kívül több programot indított a környezet védelme érdekében: ilyen az évente többször megrendezett PET-palack és alumíniumdoboz visszagy�jtési kampány, és ide tartozik az ingyenes bevásárlótáskák megszüntetése, valamint az örökzöld táskák értékesítése is.

 

„Nagy eredménynek tartjuk, hogy a Tesco klímaváltozással kapcsolatos csoport-szint� munkáját egy olyan tekintélyes szervezet is elismeri, mint a CDP. A Tesco mind Magyarországon, mind szerte a világon azon dolgozik az elkövetkezend� években, hogy a lehet� legkisebb károsanyag-kibocsátással végezze tevékenységét – és erre ösztönzi vásárlóit is”, mondta Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója.