Az etanol �zemanyagk�nt val� alkalmaz�sa nem �j kelet�: 1896-ban Henry Ford els� aut�ja, a Quadracycle etanollal m�k�d�tt. Az 1908-ban bevezetett legend�s T-modell etanollal �s benzinnel is �zemk�pes volt.� A k�s�bbiekben az olcs�bb k�olajalap� sz�nhidrog�nb�l k�sz�lt �zemanyagok elterjed�se az egy�bk�nt kiv�l� tulajdons�gokkal b�r� etanolt a k�znapi aut�z�sb�l a versenyp�ly�kra �s egy�b speci�lis ter�letekre szor�totta vissza.

Manapság az etanol m�szakilag könnyen megvalósítható és egyre gazdaságosabb alternatívát kínál a fosszilis eredet� motorhajtóanyagok túlzott felhasználásából ered� környezeti problémák enyhítésére. Az etanol, mint magas oxigéntartalmú üzemanyag égése tökéletesebb, mint a szénhidrogén alapú benziné, ezért felhasználásával csökken a kipufogógázokkal a közvetlen környezetünket terhel� szénmonoxid (CO) és maradék szénhidrogén (THC) kibocsátás. Legnagyobb el�nye azonban a Földünket terhel� globális széndioxid-terhelés csökkentésében rejlik, mivel a bioetanol égésekor olyan széndioxid szabadul fel, amelyet az alkohol fermentációs eljárással történ� el�állításához megtermelt növények (pl. a kukorica) fotoszintézisük során korábban közvetlenül a légkörb�l kötöttek meg.
Ha összevetjük a kétféle nyersanyag és termék el�állítási folyamata (k�olajbányászat, illetve növénytermesztés) során felmerül� járulékos energia- és segédanyagigényeket is, akkor megállapíthatjuk, hogy amíg egy MJ energiatartalmú szénhidrogén üzemanyag el�állításához 1,19 MJ fosszilis eredet� alapanyag felhasználása szükséges, addig ugyanilyen energiatartalmú bioetanol el�állításához jóval kevesebb 0,7-0,8 MJ elegend�. (Az idézett adat forrása: USDA Office of Energy Policy and New Uses: The Energy Balance of Corn Ethanol: An Update / AER-813).
A ténylegesen felhasznált fosszilis energia mennyisége természetesen függ a mez�gazdasági adottságoktól, terméshozamoktól, a szállítási távolságoktól, az alkalmazott gyártási technológiától és a gyártás során az etanol mellett el�állított többi társtermék (takarmány, fehérje, csíraolaj) min�ségi és hozamadataitól. Míg a tisztán 100 százalék etanolból álló üzemanyaghoz speciális kialakítású motorok fejlesztése szükséges, addig a vízmentes bioetanol és szabványos szuperbenzin keverékeként el�állított E85 üzemanyag használata csak minimális változtatásokat igényel a jelenleg elterjedt benzin üzem� motor típusokon:
• az üzemanyagrendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni,
• meg kell er�síteni a hengerfejet és a szelepüléket,
• a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehet�vé tev� szenzort és szoftvert kell beépíteni,
• az üzemanyag min�séghez kell állítani a gyújtásid�zítést és a turbó tölt�nyomást.
Kattintson az alábbi linkre:
Sokan tankolják az E-85 bioetanol üzemanyagot - sajtóanyag
fotók forrás:
www.kekenergia.hu
Az így kialakított „FlexiFuel” gépjárm�vek egyaránt képesek hagyományos szuperbenzinnel és magas etanol tartalmú E85 üzemanyaggal, illetve azok bármilyen arányú keverékével üzemelni.
Az E85 üzemanyag szabvány által el�írt minimális benzin tartalma legalább 14 térfogatszázalék. A benzin bekeverésének pontos arányát els�sorban a motor hidegindítási tulajdonságait befolyásoló g�znyomásérték határozza meg. A kikevert üzemanyag ezen kívül denaturáló szert valamint speciálisan erre a célra fejlesztett korrózió- és lerakódásgátló adalékokat tartalmaz.
A magas etanoltartalom miatt az E85 üzemanyag oktánszáma eléri a 105 RON értéket, vagyis magasabb mint a jelenleg a kereskedelemben forgalmazott prémium min�ség� benzineké.
A tároláskor és a szállításkor fellép� párolgási veszteséget és az ebb�l ered� környezetszennyezést jelent�sen csökkenti, hogy az E85 g�znyomása csak kétharmada a jelenleg forgalmazott benzinek átlagának.
Az E85 üzemanyag a motor kialakításától függ�en különböz� mérték�, de a vezet� által határozottan érzékelhet� 10-20 százalékos teljesítmény- és nyomatéknövekedést eredményez, bár ez hasonló mérték� fogyasztásnövekedéssel párosult, amit az etanol térfogategységre es� alacsonyabb energias�r�sége okoz. A teljesítmény és a fogyasztás növekedésének mértéke eltér� lehet az egyes motortípusok esetében, attól függ�en, hogy az adott kialakítás milyen mértékben teszi lehet�vé az alkoholos üzemanyag kedvez�bb motorikus jellemz�inek kihasználását.
A fentiek alapján az E85 üzemanyag alkalmazásával jelent�s mértékben csökkenthet� környezetünk globális széndioxid terhelése.
Számadatokra lefordítva: egy benzinnel meghajtott, 100 kilométerre számítva 7 liter átlagfogyasztású FFV gépkocsi globális (az üzemanyag el�állítása során felszabaduló széndioxidterhelés figyelembe vételével számított) környezetterhelése 199 g/km. Ugyanez az energiaigény E85 üzemanyag felhasználásával 130 g/km globális környezetterhelés mellett biztosítható. A gépkocsi által közvetlenül kibocsátott fosszilis eredet� széndioxid pedig mindössze 40 g kilométerenként.
fotók forrás:
www.kekenergia.hu