K�rnyezetbar�t megold�sok

Aut�g�z

Az aut�g�z, m�s n�ven LPG, vagy LP G�z foly�kony halmaz�llapot� sz�nhidrog�n g�zok elegye, amelyet g�pj�rm�vek �zemenyagak�nt, valamint f�t�sre haszn�lnak. A cseppfoly�s g�z nemzetk�zi jel�l�se az LPG (Liquefied Petroleum Gas). �ltal�ban r�viden PB-g�znak nevezik.

Környezetkímél�bb módon ég, mint a benzin, mivel a NOX összetev� a kipufogógázban csak mintegy 20 százaléka a benzinmotorénak, a Szén-dioxid (CO2)-kibocsátás mintegy 15 százalékkal alacsonyabb, valamint az elégetlen szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. A szénmonoxid értéke nullának vehet�.

A gázüzem� gépjárm� takarékos, mialatt környezetkímél� is egyben!

Emellett az LPG égéstermékek a kémiailag kedvez�bb összetételük miatt alacsonyabb gépjárm� katalizátor-h�mérséklete mellett is semlegesíthet�k, ezáltal a katalizátor kíméli a gázmeghajtású motorokat. Ezen kedvez� emissziós tulajdonságok miatt az LPG hajtotta gépjárm�vek és targoncák — a földgáz üzem�ek mellett — azon bels�égés� energiaforrással rendelkeznek, melyek még zárt térben is üzemeltethet�k. Ezzel szemben pl. a dízeltargoncák korom- és nagy mennyiség� NOX kibocsátásuk miatt erre nem alkalmasak. Közvetlen literben mért fogyasztás összehasonlításnál az LPG-b�l mintegy 5-20%-kal kell több ugyanazon teljesítmény eléréséhez, mint benzin esetén. Ez adódik egyrészt abból, hogy a 95-ös oktánszámú benzin s�r�sége átlagosan 0.76 g/cm3, míg az LPG (melynek oktánszáma átlagosan mintegy 106-nak vehet�) 0.53 g/cm3. Ezeket összevetvén, 40%-os többletfogyasztás jönne ki els� körben, de tudni kell, hogy az LPG égésh�je magasabb, mint a benziné /LPG:46.1 MJ/kg(12.8 kWh/kg), benzin: 43.6 (12.1kWh/kg). Ez elméletileg 33%-ra mérsékli a többletfogyasztás mértékét, a végs� 5-20%-ot végül a magasabb oktánszám eredményezi.

A többletfogyasztás mértéke függ természetesen a vezetési stílustól, az átlagosan megtett úthosszaktól stb. Leginkább, azonban a beszerelt /beszerelhet� gázkészülékt�l függ a többletfogyasztás mértéke. A modern, ún. harmadik generációs berendezéseknél ez az érték már – megfelel� beállításnál — 10% alatt van, mivel az ún. lineáris gáz injektorok már megközelítik a benzinbefecskendezés karakterisztikáját, emellett a legújabb fejlesztés� szoftverek a gázadagolás legideálisabb módját is biztosítani tudják.